VIS nummer 8 publicerades 18 november 2022. Redaktörer Àr Serge von Arx och Eliot Moleba. Release och presentation av numret Àgde rum under VetenskapsrÄdets Ärliga symposium om konstnÀrlig forskning i LuleÄ.

Expositionen Vietnamesiska diasporiska röster: en utforskning av nháșĄc vĂ ng (yellow music) i ett liminalt utrymme syftar till att identifiera konstnĂ€rliga strategier och utmaningar i interkulturella experiment med en vietnamesisk populĂ€rmusikgenre kĂ€nd som nháșĄc vĂ ng (yellow musi
Forskningen I cirklar som leder vidare â folkdans, en koreografisk skĂ€rningspunkt utgĂ„r frĂ„n en studie som grundar sig pĂ„ relationen mellan ens egen kroppsliga kulturella konstitution och nĂ„gons begripelse av praktiken.
Expositionen Circular Bowing â Cyclical Work belyser samarbetet mellan kompositör Henrik Strindberg och mig, violinist Karin Hellqvist dĂ„ vi tillsammans skapar verket CirkulĂ€ra StrĂ„k för violin och elektronik.
Den hÀr expositionen fokuserar pÄ mitt 35-Äriga projekt att visualisera varje ord i Concise Oxford English Dictionary i alfabetisk ordning, frÄn A till Z.
Expositionen diskuterar teman, filmstruktur och redigeringsprocess i kortfilmen A Day Becomes (2018). Filmen Àr en del av Guava, en plattform för konstnÀrlig aktivism som frÀmjar idén om fri rörlighet och avskaffande av grÀnser öster om Medelhavet.
TRADERING, OPPLĂSING: Hva vil det si Ă„ tradere, hva kan det traderte bli? Om Ă„ undersĂžke regler og mulighetsrom i tradering og skaping.
Detta arbete Àr en del av mitt doktorandprojekt Archetypes of Contamination, som fokuserar pÄ förhÄllandet mellan symboliska bilder och miljöomvandlingsprocesser.