NGUYỄN THANH THỦY

VIETNAMESISKA DIASPORISKA RÖSTER

Expositionen Vietnamesiska diasporiska röster: en utforskning av nhạc vàng (yellow music) i ett liminalt utrymme syftar till att identifiera konstnärliga strategier och utmaningar i interkulturella experiment med en vietnamesisk populärmusikgenre känd som nhạc vàng (yellow music). Den bygger på författarens erfarenhet som professionell musiker och đàn tranh-spelare på den vietnamesiska traditionella musikscenen och på hennes långvariga internationella och interkulturella samarbeten med konstnärer och kompositörer som medlem av den vietnamesisk-svenska gruppen The Six Tones. I tre videoessäer presenteras den konstnärliga process som utvecklats av de deltagande musikerna och en analys av hur dessa strategier förhåller sig till regelsystemen för traditionell musik och populärmusik i Vietnam.

Biografi

Nguyễn Thanh Thủy föddes i en teaterfamilj och växte upp med traditionell vietnamesisk musik från tidig ålder i Hà Nội, Vietnam. Hon studerade vid Musikkonservatoriet i Hanoi musikkonservatorium där hon tog diplom 1998, följt av en Master of Arts vid Institute of Cultural Studies 2003. Hon har mottagit många utmärkelser inklusive förstapris och priset för ”Outstanding Traditional Music Performer” i ”National Competition of Đàn Tranh Talents” 1998.

Mellan 2009 och 2011 var hon konstnärlig forskare i det internationella forskningsprojektet (re)thinking improvisation, genom ett samarbete mellan Vietnam National Academy of Music och Musikhögskolan i Malmö. Sedan 2012 är hon bosatt i Sverige. Mellan 2012 och 2019 genomförde hon ett konstnärligt doktorandprojekt som studerade musikalisk gestik i traditionell vietnamesisk musik ur ett genusperspektiv. Hon disputerade vid Lunds universitet i november 2019. Mellan 2018 och 2021 var hon forskare i Musical Transformations, ett konstnärligt forskningsprojekt som studerade hur musik transformeras och utvecklas i transkulturella och interkulturella miljöer. Mellan 2021 och 2023 är Nguyễn en internationell postdoktor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och vid Högskolan i Vestlandet, Bergen. Hennes konstnärliga forskningsprojekt fokuserar på musik och identitet i diaspora, och finansieras av Vetenskapsrådet.