Kent G R Olofsson, Jörgen Dahlqvist

Död åt välfärdsstaten: En exposition kring politisk diskurs och konstnärligt samarbete

Teaterföreställningen Död åt välfärdsstaten hade premiär 2018 på Teatr Weimar. Det var en tvärkonstnärlig föreställning med skådespelare, dansare och musiker som undersökte hur synen på välfärden i Sverige förändrats från tidigt 1900-tal till idag. Föreställningen byggdes på kända svenska politikers tal som sammanfördes och överlagras med en adaption av George Orwells roman Djurfarmen. Expositionen går igenom hur relationen mellan politisk diskurs och narrativ gav en dramaturgisk struktur som öppnade för olika performativa element och konstnärliga uttryck. I arbetet med att skapa föreställningen gjordes ett manus i form av ett handlingsschema, som möjliggjorde en tvärdisciplinär process. Arbetsprocessen kännetecknades av en öppen dialog där beslut kring sceniska val skiftade mellan de olika konstnärerna. Expositionen utforskar det öppna formatet i Research Catalogue. Genom textens disposition, videodokumentation och ljudinspelningar som lånat den dramaturgiska strukturen från föreställningen – en introduktion, fem delar och en epilog – blir expositionen ännu en version av föreställningen. 

Biografi

Jörgen Dahlqvist är dramatiker och regissör. Han är konstnärlig ledare för scenkonstkollektivet Teatr Weimar som han grundade 2003. Han har skrivit ett femtiotal pjäser som satts upp av Teatr Weimar men också på Dramaten, Malmö Stadsteater, Helsingborgs stadsteater, Orionteatern och Örebro Teater. Flera av produktionerna på Teatr Weimar har även gästspelat internationellt. Han var prefekt för Teaterhögskolan i Malmö mellan 2009 och 2012, där han sedan arbetat som lärare. Han är sedan april 2021 doktorand vid institutionen.

Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion på över 200 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang, såsom musik för orkester, kammarmusik, elektronisk musik, rockmusik, och verk för dans, teater och opera. Sedan 2009 har han arbetat med Teatr Weimar och utforskat de kompositoriska, dramaturgiska och tekniska aspekterna av intermedial teater. Sedan 2021 är han professor i scen för profilområdet Koncept och komposition vid Stockholms konstnärliga högskola.