JENNIFER TORRENCE

SOFT TO THE TOUCH: PERFORMANCE, VULNERABILITY, AND ENTANGLEMENT IN THE TIME OF COVID

Vilken roll fyller mĂ€nsklig beröring och kontakt i nutida framföranden av musik – bĂ„de i allmĂ€nhet och i de sammanhang som skapats av covid-19-pandemin? Vad hĂ€nder med arbeten som explicit insisterar pĂ„ nĂ€rhet, fysisk kontakt, och delande i en tid nĂ€r kroppar mĂ„ste hĂ„lla flera meters avstĂ„nd frĂ„n varandra? Hur kan dessa arbeten tolkas i ljuset av pandemin?

I sitt arbete reflekterar slagverkaren Jennifer Torrence över vilken pĂ„verkan pandemin har pĂ„ hennes konstnĂ€rliga praktik och forskning. Arbetet Ă€r en del av projektet Performing Precarity, som utforskar de risker som Ă€r inneboende i musikaliska framföranden nĂ€r musiker och publik ingĂ„r i strukturer prĂ€glade av ömsesidigt beroende. Expositionen syftar till att avtĂ€cka de former av sĂ„rbarhet som uppstĂ„r i samtida musikaliska framföranden – frĂ„n mĂ€nsklig kontakt genom blickar och beröring till det osĂ€kra förhandlandet av delat utrymme. Expositionen reflekterar ocksĂ„ över hur sĂ„dana möten kan bidra till ny förstĂ„else och kunskap.

Biografi

Jennifer Torrence Àr baserad i Oslo och Àr verksam som slagverkare, artist, konstnÀrlig forskare, curator, och lÀrare. I sin praktik utforskar hon omrÄden som kropp, buller, prekÀritet, queerperspektiv, och kollektivt skapande av experimentell musik. Hon har framtrÀtt i skilda sammanhang i sammanlagt tjugofem olika lÀnder pÄ fyra kontinenter. Hon Àr medlem i Pinquins och Àr verksam som lÀrare och konstnÀrlig forskare vid Norges musikkhÞgskole.