Pilotnumret âNummer 0â av VIS publicerades 9 april 2018. Det första numret av VIS presenterar Ă„tta expositioner skapade av forskare inom de konstnĂ€rliga fĂ€lten. Numret har inget tema.
Pilotnumret âNummer 0â av VIS publicerades 9 april 2018. Det första numret av VIS presenterar Ă„tta expositioner skapade av forskare inom de konstnĂ€rliga fĂ€lten. Numret har inget tema.
I VIS nummer 0 har redaktionskommittén skrivit korta redaktionella texter till varje exposition. Numret skiljer sig dÀrför frÄn övriga nummer som istÀllet har en samlad redaktionell text kopplad till ett tema. Samtliga konstnÀrer i nummer 0 Àr inbjudna.
Redaktörer (delat uppdrag) för numret Àr Cecilia Roos, Magnus BÀrtÄs, Trond Lossius, Mia Engberg, Anna Lindal, Serge von Arx och Darla Crispin (redaktionskommittén 2018).
Expositioner i VIS nummer 0:
1 sted 33 rom (1 place 33 rooms)
Av Christine Petersen
luxurious migrant // performing whiteness
Av Stacey Sacks
Rethinking the Performer: Towards a Devising Performance Practice
Av Jennifer Torrence
Under the Mirroring Surface
Av Adam Kraft
This is not / Dette er ikke
Av Anne Marthe Dyvi
Documenting Experiential Authorship
Av Chrysa Parkinson
Ă
LAGE ET LEMURIA
Av BjĂžrnar Habbestad, Michael Duch, Lene Grenager, Hild Sofie Tafjord
V e r t i k a l a k u s t i k med horisontell prosodi
Av Sten Sandell
Omslagsbild av Anne Marthe Dyvi.
Arkitektur er en tidsbasert kunstform som trer frem i ulike tidsspenn; en bygning avdekkes ved Ă„ tale til sansene ettersom vi beveger oss gjennom rom aksentuert av lysets forandring og materialers taktilitet.
Stacey Sacks Àr clown, filmskapare, aktivist, bildkonstnÀr och forskare. Hennes interdisciplinÀra verk experimenterar med olika format för att reflektera över vithet och privilegier i en samtida kontext.
I ljuset av den allt mer omfattande forskningen pÄ samarbetsmodeller mellan kompositörer och musiker erbjuder Jennifer Torrence sina reflektioner frÄn musikerns perspektiv.
Ordet exposition har vare sig i en forskningskontext eller i bildkonsten nĂ„gon lĂ€ngre historia. De sceniska, tekniska och visuella konotationerna av ordet handlar om förklaring, uppvisande, om vĂ€gledande kommentarer, om att framstĂ€lla nĂ„got öppet â att föra fram det i ljuset.
This is not / Dette er ikke av Anne Marthe Dyvi er en presentasjon av flere av hennes videoarbeider og en undersÞkelse av det visuelle sprÄket som hun etablerer gjennom bruk av farge, bevegelse, form og tid.
NÀr vi skulle bjuda in konstnÀrlig forskare till nummer 0 av VIS sÄ gick mina tankar omedelbart till Chrysa Parkinson och hennes forskningsprojekt Documenting Experiential Authorship.
Ensemblet Lemur (BjĂžrnar Habbestad, Hild Sofie Tafjord, Michael Francis Duch og Lene Grenager) arbeider med improvisert og komponert samtidsmusikk.
Sten Sandells musik/texter/bilder befinner sig stĂ€ndigt i ett grĂ€nsland eller i en brytningspunkt. Han beskriver hur viktigt det Ă€r att alltid kunna byta riktning, att vĂ€lja en ny vĂ€g i musiken â skapa oförutsedda uttryck i ögonblicket.