JENNIFER TORRENCE

RETHINKING THE PERFORMER: TOWARDS A DEVISING PERFORMANCE PRACTICE

I ljuset av den allt mer omfattande forskningen pĂ„ samarbetsmodeller mellan kompositörer och musiker erbjuder Jennifer Torrence sina reflektioner frĂ„n musikerns perspektiv. I expositionen argumenteras att musikerns relation till kompositören och deras delade uppfattning om vad musikern Ă€r ”till för” i förverkligandet av ett nytt musikstycke utgör bidrag till musikerns allmĂ€nna konstnĂ€rliga praktik. Expositionen utforskar musikerns roll som uttolkare, rĂ„dgivare och uppfinnare, och nĂ„r till sist fram till pĂ„stĂ„endet att musikern som uppfinnare utgör den radikalaste nyorienteringen av vad musikern Ă€r ”till för” i den samtida musiken. Presentationen avslutas med ett collage av arbetsexempel, texter, bilder, filmer och dialoger frĂ„n Torrences pĂ„gĂ„ende forskning och Ă„terspeglar en personlig metod för konstnĂ€rligt uppfinnande under utveckling.

Darla Crispin, Redaktionskommittén

Biografi

Musikerperspektivet och effekten av samarbete pĂ„ musikerns konstnĂ€rliga utövning ignoreras ofta i befintliga ramverk för samarbetsanalys inom den samtida musiken. Uppfattningen om vad musikern Ă€r ”till för” i utvecklingen av ett nytt musikstycke Ă€r, Ă„tminstone delvis, vad som utgör musikerns konstnĂ€rliga praktik, oavsett om musikern uttolkar och verkstĂ€ller noterna, Ă€r rĂ„dgivare Ă„t kompositören eller blir uppfinnande medskapare. Modellen uttolkare-rĂ„dgivare-uppfinnare behandlas (The interpreter-adviser-deviser model), som ett ramverk för att förstĂ„ de sĂ€tt pĂ„ vilka samarbeten mellan kompositör och musiker pĂ„verkar och bidrar till uppbyggnaden av musikerns konstnĂ€rliga praktik och subjektivitet. Samarbete Ă€r inte bara en metod för att skapa nya verk, utan ocksĂ„ en metod för att skapa konstnĂ€rlig praktik. Genom exempel pĂ„ uppfinnande praktik frĂ„n Jennifer Torrences konstnĂ€rliga forskning, praktik som kommuniceras genom reflektioner, dialoger, bilder och filmer, menar expositionen att det i slutĂ€ndan Ă€r musikern i egenskap av uppfinnare som innebĂ€r den radikalaste nyorienteringen av musikerns syfte, roll, och potential inom samtida musikaliska samarbeten.