Naturfilm bestĂ„r av tre kortare bildessĂ€er som reflekterar över relationen mellan mĂ€nniska och natur i klassisk svensk naturdokumentĂ€rfilm. I arbetet belyses ocksĂ„ hur distinktionen mellan natur och kultur förhandlas inom moderniteten. EssĂ€erna omfattar reflektioner över landskapet, naturen som resurs, art- och genusrelationer, ursprungskulturer och mediets materialitet. I bildessĂ€erna kombineras tecknade bilder med en berĂ€ttarröst; teckningar av frysta filmbilder frĂ„n dokumentĂ€rfilmer visas parallellt med berĂ€ttarröstens fragmentariska reflektioner över bilden som representation och materiell inskription. EssĂ€erna Ă€r mediala transformationer av svenska dokumentĂ€rfilmer frĂ„n den klassiska erans höjdpunkt, mellan sent 1930-tal och det tidigt 1950-tal. Denna period sammanfaller med âden stora accelerationenâ, dĂ„ exploateringen av naturens resurser ökar explosionsartat samtidigt som avstĂ„ndet mellan mĂ€nniska och natur ökar.
Naturfilm
Elisa Rossholm har en Fil. Dr i konstvetenskap vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2016 med avhandlingen "I vÀntan pÄ Hufvudpersonen: identitet och identifikation i svensk skÀmtbild 1870-1900". Under 2017-2020 har hon arbetat som curator för tre utstÀllningar pÄ NorrtÀlje konsthall samt bedrivit forskningsprojektet The Wordless Novel. Arbetet har hittills resulterat i en essÀ i tidskriften OEI samt ett kapitel i den vetenskapliga boken Eros. En vetenskaplig monografi Àr planerad inom det kommande Äret. Rossholm Àr serietecknare och upphovsperson till tre grafiska romaner: Jag hör icke till nÄgot lÀger (Optimal Press 2011), Jag strÀcker ut handen mot evigheten (Optimal Press 2012) samt Lammen frÄn Le Mans (Epix bokförlag 2017). Hon arbetar nu pÄ en fjÀrde serieroman med planerad utgivning 2021.
Anna Sofia Rossholm Ă€r lektor i filmvetenskap vid Stockholms Universitet. Rossholm har gett ut tvĂ„ böcker och ett flertal artiklar om intermediala och transkulturella relationer i film, i första hand europeisk film. Hennes senaste bok undersöker skrivandet i Ingmar Bergmans filmskapande (Ingmar Bergman och den lekfulla skriften, 2017). Hennes nuvarande forskningsprojekt undersöker hur naturen representeras i svensk film frĂ„n ett eko-kritiskt perspektiv, med sĂ€rskilt fokus pĂ„ fjĂ€llvĂ€rlden som âvildmarkâ i Ă€ldre svensk film.
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.