Expositionen Doftande rum Àr en poetisk och politisk motstÄndshandling. HÀr blandas tankar om censurerade arkiv med existentiella reflektioner kring fotografi, film och dans. Arbetets kÀrna Àr en av Irans viktigaste historiska ikoner: landets Àldsta teater, som sattes i brand av extremister under islamiska revolutionen 1979, och som sedan dess har varit stÀngd och lÄngsamt fortsatt förfalla. Teaterbranden, tillsammans med flera andra brÀnder, markerar början pÄ en tid av inskrÀnkningar av konstens och kulturens frihet. Forskningens kontextuella utgÄngspunkt Àr den islamiska regimens försök att kontrollera civilsamhÀllet. Arbetet gör motstÄnd mot den dominerande politiska och religiösa diskursen som har trÀngt undan icke-religiösa perspektiv och uttryck, mot förÀndringar av det offentliga rummet, och mot regimens försök att begrÀnsa tillgÄngen till information som hÄller medborgarnas kollektiva minne levande. Genom att etablera den brandhÀrjade teatern som aktör Àr mÄlet att ÄteruppvÀcka samhÀllets kollektiva minne och ge röst Ät dem som varit tystade lÀnge.
Doftande rum
Shauheen Daneshfar (född 1988 i Teheran, Iran) Ă€r verksam i Stockholm och Teheran. Han arbetar analogt med bĂ„de rörliga bilder och stillbilder â ofta i skĂ€rningspunkterna mellan dem. Med ett poetiskt visuellt sprĂ„k utforskar han omrĂ„den som förfall, minne, och andra existentiella frĂ„gor. Han anvĂ€nder olika typer material och verktyg â som celluloidfilm, alternativa kemiska processer och andra tekniker â för att uppnĂ„ ett poetiskt och melankoliskt bildsprĂ„k. Han studerade fotografi innan han började pĂ„ Iranian Youth Cinema Society för att grundligt lĂ€ra sig filmkonsten. Daneshfar tog sin kandidatexamen i film vid University of Art i Teheran och lĂ€ste sin masterexamen i film och media vid Stockholms konstnĂ€rliga högskola.
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.