Rai, Savyasachi Anju Prabir

Altodi Poltodi (den ena och andra stranden)

Altodi Poltodi bearbetar olika aspekter av genomtrĂ€nglighet och bevarande och framkallar en bild av skuggliknande beskyddare. Hur interagerar dessa gestalter med landskapet? Vad Ă€r det de beskyddar? Var drar de grĂ€nserna? Med inspiration frĂ„n sĂ€gnerna om de mytiska skyddsandarna Rakhandars, som beskyddar byar i Goa, vĂ€ver detta arbete ihop personliga berĂ€ttelser med Goas historia. Altodi Poltodi började som ett samtal mellan tvĂ„ vĂ€nner. Samtalet Ă€gde rum pĂ„ en hĂ€ngbro över en flod; en förbindelse mellan tvĂ„ strĂ€nder: minnets och nuets. 

Biografi

Rai arbetar med bild, text, och installationer som samspelar med sin omgivning. Hennes praktik inkluderar mÄleri, egenutgivna böcker, spel, och audiovisuella essÀer. Hon arbetar med utgÄngspunkt frÄn sina personliga erfarenheter för att skapa verk, dÀr funna objekt och material, minnen, vÀderförhÄllanden och fiktion ingÄr. Hon utforskar begrepp som rumslighet och genomtrÀnglighet, och intresserar sig för hur mÀnniskor relaterar till platser och hur de skapar sina egna sÀtt att existera pÄ dem. Rai bearbetar och modifierar begreppen genom att infoga berÀttelser och subjektivitet i dem.

Savyasachi Anju Prabir har en examen i film och samtidskonst frĂ„n Srishti Institute of Art, Design and Technology i Bengaluru, Indien, och en masterexamen i visuell antropologi frĂ„n MĂŒnsters universitet, Tyskland. För nĂ€rvarande Ă€r han verksam vid institutionen för film och videokommunikation vid National Institute of Design i Ahmedabad, Indien. Hans verk kombinerar olika uttrycksformer sĂ„som text, ljud och bild. Hans ambition Ă€r att bidra med arbetsmetoder som inbjuder till reflektion och samarbete. I sina senare arbeten utmanar han det antropocentriska tĂ€nkandet. Med inspiration frĂ„n dygnsrytmerna sin vardagliga omgivning söker han sig fram mot nya former av konstnĂ€rligt arbete och forskning.