Den 30:e juli 1984 isolerade sig elva gruvarbetare nere i Almadéns kvicksilvergruvor (Ciudad Real, södra Spanien) för att protestera mot deras ekonomiskt prekära och socialt utsatta situation. På ett djup av 650 meter, nere i världens äldsta och mest produktiva kvicksilvergruva, uthärdade gruvarbetarna elva dagar och nätter i de mörka och förorenade gångarna innan deras krav hörsammades. 2019 reser jag, som filmskapare därifrån, tillbaka till ett post-industriellt Almadén för att göra en dokumentärfilm om gruvstrejken. Min utgångspunkt är att hitta elva unga lokalbor villiga att vistas nere i den nu stängda gruvan och under elva dagar i en slags hyllning till de gamla gruvarbetarna och återskapa deras upplevelse, trettiofem år senare.
Denna exposition utforskar potentialen i dokumentärfilmens fältarbete att ta sig an ett annat slags förhållande till det normala livet, där samma eller liknande händelser skulle ha utgjort en ”oförändrad verklighet” – en strejk kontra rekonstruktionen av en strejk – samt dess potential för aktivism och social förändring. Jag kommer också undersöka användandet av modusformen konditionalis i dokumentärer; ett spekulativt och hypotetiskt perspektiv på verkligheten, mottagligt för det ”potentiellt” verkliga, det ”möjliga”, och ”tänk om-figuren” som dokumentationssätt. Vad händer när gränsen för dokumentären och rekonstruktionen överskrids, och börjar göra intrång i den värld som annars bara representerats?

Biografi

Arturo Delgado Pereira (även känd som Chico Pereira) är dokumentärfilmskapare och forskare, samt Professor of Practice i dokumentärfilm vid Aalto-universitetet i Finland. Han doktorerar även vid University of California, Santa Cruz. Hans första fullängdsdokumentär Pablo’s Winter (2012) vann priser vid DOK Leipzig, IDFA och Full Frame, samt var en av öppningsfilmerna på MoMAs Documentary Fortnight i New York 2013. Donkeyote (2017) hade premiär på Rotterdams internationella filmfestival (IFFR) 2017 och tilldelades flera priser samma år, såsom Best Feature Documentary Film på Edinburghs internationella filmfestival och International Documentary Associations (IDA) pris för Creative Recognition for Best Writing. Hans pågående projekt, Encierro, utspelar sig i en före detta gruvort och blandar dokumentär rekonstruktion, experimentell etnografi och socialt inriktad konst.

Nyckelord (exposition): Reenactment, beyond representation, post-industrial, documentary film, play, politics

Språk: engelska

Originaltitel: We Would Strike!: Beyond Representation in a Post-Industrial Town.

till expositionen

Gå till expositionen i databasen Research Catalogue.