Det finns ögonblick under ett performance dĂ€r förstörelse och avvikelser frĂ„n verkligheten möjliggör att alternativa scenarier framtrĂ€der. Jag anvĂ€nder begreppet âbrieftopiâ (Behzad Khosravi Noori, 2024) för att beskriva dessa flyktiga ögonblick â glimtar av en möjlig framtid. Men vilka Ă€r kopplingarna mellan verklighet, avvikelse och alternativa scenarier? Hur kan denna brieftopi, som uppstĂ„r i korta ögonblick under ett performativt verk, fĂ„ resonans utanför det och sprida sig pĂ„ ett socialt och politiskt plan? Under den platsspecifika improvisationsserien [in situ] blev det tydligt för mig att denna brieftopi Ă€r knuten till konstnĂ€rens avstĂ„ende frĂ„n kontroll, vilket leder till en decentralisering av förestĂ€llningen. Genom att introducera en fallstudie â specifikt [in situ]-förestĂ€llningen i september 2023 i Maremma nationalpark â kommer vi att se hur oförutsedda, icke-linjĂ€ra interaktioner mellan mig, publiken och de icke-mĂ€nskliga delarna av ekosystemet vi befann oss i formade verket. Dessa interaktioner styrde det i en ovĂ€ntad riktning och lösgjorde det frĂ„n den konstnĂ€rliga intentionens kontinuitet, publikens upplevelse och vardagens reflektion. I denna brieftopi Ă€r det, pĂ„ ett sĂ€tt, sjĂ€lva existensen som reduceras till spillror â inte av kĂ€rlek till spillrorna, utan för den vĂ€g som gĂ„r genom dem, för att parafrasera Walter Benjamin.
Eskalerande interaktivitet: en brieftopisk inblick i platsspecifik posthuman improviserad musik
Biografi
Leonardo Barbierato Àr en italiensk musiker som arbetar med platsspecifik improvisation. Han Àr utbildad i biologi och jazz och Àr idag doktorand vid Conservatorio Santa Cecilia i Rom och RomaTre-universitetet. Hans forskningsprojekt, patterns for transcendence, fokuserar pÄ samspelet mellan elektroakustisk improvisation och kulturell/naturlig ekologi.
https://www.researchcatalogue.net/view/2828120/2828121
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.