Den processuella skulpturen Fragment Ă€r i konstant utveckling och bestĂ„r av artefakter frĂ„n det konstnĂ€rliga forskningsprojektet Rotting Sounds (âRuttnande ljudâ)*. Avfall, samlarobjekt, objekt som förvarats och objekt som lagts Ă„t sidan, text, bild, data, ljud etc. Ă€r grunden i detta formförĂ€nderliga verk, belĂ€get i âThe Auditorium of Rotting Soundsâ (âHörsalen för Ruttnande ljudâ). För denna exposition har mediala representationer av fysiska fragment arrangerats och dĂ€refter undergĂ„tt flera stadier av âerosionsprocesserâ specifika för digital information. Objekt eller utstĂ€llning, museum eller arkiv, samling eller dokumentation Ă€r alla tillfĂ€llen för essentiell forskning och sönderfall, vilka medföljer denna process och befinner sig i den virtuella betraktarens avlĂ€gsna men samtidigt nĂ€rvarande öga.
*Rotting Sounds â Embracing the temporal deterioration of digital audio (âRuttnande ljud â Att omfamna det digitala ljudets temporala förfallâ) Ă€r ett samarbete mellan Die mdw â UniversitĂ€t fĂŒr Musik und darstellende Kunst Wien, UniversitĂ€t fĂŒr angewandte Kunst Wien och Akademie der bildenden KĂŒnste Wien. Det finansieras av Ăsterrikes vetenskapsrĂ„d FWF Der Wissenschaftsfonds som projekt AR445-G24.
TIDSFRAGMENT
Tobias Leibetseder Ă€r kompositör, musiker samt ljud- och mediekonstnĂ€r. Hans arbete kretsar kring aspekter av rymd och förvandling. Han har studerat jazz/fusion-gitarr vid The American Institute of Music, arkitektur vid Technische UniversitĂ€t Wien, datorgenererad musik och elektronisk media vid institutet för komposition och elektroakustik vid UniversitĂ€t fĂŒr Musik und darstellende Kunst i Wien, samt studerat mediakomposition och datorgenererad musik vid Anton Bruckner PrivatuniversitĂ€t i Linz. Hans arbetsomrĂ„den inkluderar elektroakustisk musik, ljudkonst, radiokonst, grafik, design och mediekonst.
Thomas Grill Ă€r kompositör och musiker inom genren elektroakustisk musik, han Ă€r Ă€ven mediekonstnĂ€r, teknologispecialist och ljudforskare. Hans konstnĂ€rspraktik omfattar flera skilda omrĂ„den inom ljud- och âtransmediaâ-konst, men fokuserar pĂ„ högtalarmusik, elektroakustisk improvisation, samt installationer och interventioner.
Han har doktorerat i komposition och musikteori vid KunstuniversitĂ€t Graz, följt av en post-doc forskartjĂ€nst vid Ăsterreichisches Forschungsinstitut fĂŒr Artificial Intelligence (OFAI). För nĂ€rvarande leder han diplomprogrammet âElectroacoustic and Experimental Musicâ och det konstnĂ€rliga forskningsprojektet âRotting Soundsâ vid UniversitĂ€t fĂŒr Musik und darstellende Kunst i Wien, Ăsterrike.
Ăvriga som medverkat i forskningen: Allmut Schilling och Till Bovermann
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.