PAOLA TORRES NÚÑEZ DEL PRADO

SONIFIERADE TEXTILIER INOM EN TEXT(IL)URENS PERFORMANCE

Denna forskning arbetar med Sonified Textile Controllers (Textile Sensor-Based Tangible Interfaces). NĂ„gra av dem ingĂ„r i en disruptiv ljudförestĂ€llning, en experimentell ljudkonstkonsert som har presenterats i olika stĂ€der i Europa och Amerika och som kallas "Text(il)ura"[1]. De tre fiberbaserade kontrollerna som presenteras som en del av denna förestĂ€llning, The Shipibo Conibo-Style Textile, The Hanap Pacha Quipu och Unkuña of Noise, relaterar till kulturerna i Peru, landet dĂ€r Paola Torres Nunez del Prado har sitt ursprung. Dessa textila artefakter Ă€r konstverk och apparater pĂ„ en och samma gĂ„ng. De faller inom ramen för tvĂ„ fĂ€lt: smarta textilier och interaktion mellan mĂ€nniska och dator. De gör det möjligt för anvĂ€ndaren att experimentera med andra sĂ€tt att nĂ€rma sig ljudkonst eller elektronisk musik – med mjuka och behagliga grĂ€nssnitt som inkluderar bĂ„de kĂ€nsel och syn. Med hĂ€nvisning uttryck frĂ„n olika mĂ€nskliga kulturella gemenskaper Ă€r dessa tvĂ€rkulturella anordningar hybrida och stĂ€ndigt förĂ€nderliga: historia, myter, hantverk och teknik, genus, transhumanism, ljud, bild och taktilitet – allt sammanflĂ€tas i en transkulturell helhet av mĂ€nsklig kunskap och erfarenheter som syftar till en typ av universalitet, dĂ€r inte ett tankesystem har företrĂ€de framför andra. GrĂ€nssnittets utformning föreslĂ„r ett alternativet tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt nĂ€r det gĂ€ller taktil manipulation av elektroniska ljudinstrument, dĂ€r det Ă€r vanligt att hitta styrenheter gjorda av metall eller plast, och dĂ€r den auditiva och taktila kĂ€nslighet med vilken de först tillverkas omvandlar sjĂ€lva framförandet. Sonified Textiles syftar till att omdefiniera musikaliska grĂ€nssnitt, bĂ„de konceptuellt och designmĂ€ssigt inom e-textilomrĂ„det. Forskningen anvĂ€nder ett fenomenologiskt ramverk för att överskrida dualismen mellan kropp och sjĂ€l och för att Ă„terknyta till naturen.

Biografi

Paola Torres NĂșñez del Prado utforskar grĂ€nserna och kopplingarna mellan kĂ€nsel, syn och hörsel. Hon Ă€r intresserad av ljud relaterade till den mĂ€nskliga rösten, till naturen och till syntetiska ljud, som maskinella eller digitala ljud, som ofta uppfattas som mindre harmoniska. Hon utforskar sinnenas grĂ€nser och undersöker begreppen tolkning, översĂ€ttning och förvrĂ€ngning med ambitionen att reflektera över förmedlade sinnesupplevelser och ifrĂ„gasĂ€tta den kulturella hegemonin inom teknik och konst. Hennes förestĂ€llningar och konstverk, som ocksĂ„ ingĂ„r i Malmö konstmuseums och Statens konstrĂ„ds samlingar, har presenterats i olika lĂ€nder i Amerika, Centraleuropa och Skandinavien.