VIS #1 - TEMA: RISIKO

Ved Ä velge Risiko som tema for den fÞrste ordinÊre utgaven av VIS, knyttes det an til et temaomrÄde som er bÄde viktig og aktuelt. Ikke minst har de innsendte bidragene resultert i eksposisjoner hvor kunsten og forskningen ikke bare innebÊrer risiko, men hvor risiko i seg selv er en sentral drivkraft.
 

KUNST, FORSKNING OG RISIKO

Det Ä forbinde kunst og risiko er pÄ samme tid bÄde komplekst og viktig. I sin ytterste konsekvens kan man hevde at kunst uten risiko aldri vil bli fremstÄ som annet enn triviell dekor. Det er et element av risiko i alle spekulative handlinger, og for at kunsten skal oppleves som meningsbÊrende for oss, mÄ den skapes under den forutsetning at konsekvensene ikke er gitt pÄ forhÄnd. FÞlgelig mÄ den ogsÄ akseptere muligheten for Ä feile.

I likhet med det Ä lage kunst, er ogsÄ forskning en spekulativ aktivitet som hele tiden sÞker Ä utfordre grensene for vedtatte sannheter. Men pÄ samme tid vil systematisk forskningsmetodikk sÞke Ä avgrense risikoelementene som denne utforskende spekulasjonen innebÊrer. Forskningsmetodikk bestreber seg pÄ Ä omskrive begrensete omrÄder hvor det kan vÊre et element av risiko, samtidig som andre usikkerheter og variabler elimineres slik at ikke forskningsresultatene blir forstyrret.

Hvordan er det da i kunstnerisk forskning? Skal kunstnerisk forskning vÊre risikofylt i kunsten men legge bÄnd pÄ seg i forskningen? Skal den sÞke en mellomlÞsning mellom vÄgemot og forbeholdenhet? Eller mÄ vi finne metoder for kunstnerisk forskning som gir rom for stÞrre risiko enn for den vitenskapelige forskningen? Risikerer vi i sÄ fall at kunstnerisk forskning og dens forskningsresultater mister sin legitimitet?

Betydningen av dette spĂžrsmĂ„let bĂžr ikke undervurderes. Faktisk er det slik at kunsten oftere stilles overfor et dilemma nĂ„r det Ă„ ta risiko skal mĂ„tte balanseres i en virkelighet som bĂ„de kan vĂŠre Ăžkonomisk usikker og kulturelt fiendtlig. Et symposium arrangert av Opera North og universitetet in Leeds i 2014 utfordret pĂ„standen ”om at nĂžysomhet i verdensĂžkonomien har fĂžrt til at kunsten er mindre risikovillig”. I stedet er det skapt en konservativ forsiktighets kultur. En av konklusjonene var at mens det er mange mĂ„ter Ă„ nĂŠrme seg risiko pĂ„, er det en egen kunst â€Ă„ lĂžpe risiko pĂ„ en god mĂ„te”. Mange av seminardeltakerne mente at det er viktig med samtaler om risiko i Ăžkonomisk og politisk krevende tider. En kultursektor som har tro pĂ„ seg selv, kan bidra til at vi evner Ă„ forestille oss andre og mer spennende fremtidsscenarier gjennom Ă„ hjelpe samfunnet til Ă„ stille spĂžrsmĂ„l ved seg selv, spĂžrsmĂ„l som ikke blir stilt nĂ„r vi slĂ„r oss til ro med status quo.(1)

Ved Ă„ velge Risiko som tema for den fĂžrste ordinĂŠre utgaven av VIS, knyttes det an til et temaomrĂ„de som er bĂ„de viktig og aktuelt. Ikke minst har de innsendte bidragene resultert i eksposisjoner hvor kunsten og forskningen ikke bare innebĂŠrer risiko, men hvor risiko i seg selv er en sentral drivkraft. NĂ„r ”risiko” er springbrettet for kunstnerisk handling, fĂžlger det nettopp en sĂžken etter mĂ„ter â€Ă„ lĂžpe risiko pĂ„ en god mĂ„te”. Eksposisjonene som er samlet i dette nummeret favner vidt, men de deler en felles impuls og uttrykker egne forestillinger om kunsten Ă„ ta sjanser.

RekkefÞlgen pÄ bidragene i VIS # 1 fÞlger en tematisk kurve. Det innledes med eksempler hvor elementer av personlig og fysisk risiko fungerer som katalysator for kunstnerisk utfoldelse. Det beveger seg videre mot undersÞkelser av hvordan personlig vilje til Ä lÞpe risiko fÞrer til handlinger som avdekker miljÞfarer og utfordringer knyttet til eksil og migrasjon. Til slutt fÞlger mer kunstnerisk stiliserte beretninger der mer hÄpefulle koblinger mellom risiko og oppdagelse gir opphav til nye forestillinger. Vi hÄper at eksposisjonene i dette nummeret vil invitere til videre debatt om hvordan bÄde kunst og forskning kan vinne pÄ Ä omfavne risiko som katalysator for nyskaping og originalitet.

(1) Matthew Boswell i https://www.artsprofessional.co.uk/magazine/276/article/art-risk

Bild
Bilde til VIS #1

GEIR HARALD SAMUELSEN

TRACING GRAVITY

I dette prosjektet undersÞkes maleriets- og fjellklatringens egenart, instrumentalitet og autonomi. Er de lukket inne i seg selv, sine egne mÞnstre, sine egne bilder og sin egen psykologi, eller kan de ogsÄ ha noe til felles?

LĂ€s mer
Bild
Bilde til TRACING GRAVITY

JOANNA SPERRYN JONES

RISK FÖR BROTT

De skulpturala installationerna ”risk” 2011 och ”Celebration” 2015 tog form efter att jag hade brutit flera ben under en tur pĂ„ terrĂ€ngcykel och inte hade kunnat arbeta i min ateljĂ© pĂ„ ett Ă„r.

LĂ€s mer
Bild
BIlde til RISK FÖR BROTT

EDVARD HARALDSEN VALBERG

VOLDELIG LYD

PĂ„ konsertene vĂ„re legger vi til rette for kaos og uforutsigbarhet, og voldsomme moshpits. Vi forsĂžker Ă„ etablere en retningslĂžs energi uten noe sĂŠrlig formĂ„l utover Ă„ “fuck shit up” i en hverdag som vi ofte opplever er kjedelig, passiv og forutsigbar.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til VOLDELIG LYD

Kaisu Koski

PÅ VEMS SIDA STÅR DU?

Expositionen ”PĂ„ vems sida stĂ„r du? Den konstnĂ€rliga forskaren positions i den globala utmaningen för folkhĂ€lsan” diskuterar risker som uppkommer ur den konstnĂ€rlige forskarens flytande position inom konstnĂ€rlig forskning.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til PÅ VEMS SIDA STÅR DU?

SEPIDEH KARAMI

BLACK LUNGS (DAMMLUNGOR)

De största riskerna i livet Àr de som ligger nÀra döden. NÀr man tar en risk och riskerar att misslyckas, kan misslyckandet fÄ en dödlig utgÄng. I de riskfyllda ögonblicken stÀlls man inför beslut, drömmar, förestÀllningar som motiverar en att agera.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til BLACK LUNGS (DAMMLUNGOR)

CHRISTINA STADLBAUER

MELLIFEROPOLIS

”Melliferopolis – ett samarbete med insekter som flyger, sticks och inte kan kontrolleras”. Den hĂ€r expositionen undersöker möten mellan mĂ€nniskor och insekter inom ramen för Melliferopolis, ett lĂ„ngsiktigt projekt om bin i stadsmiljöer.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til MELLIFEROPOLIS

LIVIA DAZA-PARIS

(INTE SÅ) VARDAGLIGA SAMTAL

”(Inte sĂ„) vardagliga samtal: Experiment med attunement som metod i konstnĂ€rlig forskning”. Den hĂ€r praktikbaserade forskningen tar fasta pĂ„ hur poetiska och undersökande konstnĂ€rliga praktiker kan bredda det moderna kriminaltekniska fĂ€ltet.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til (INTE SÅ) VARDAGLIGA SAMTAL

Michelle Teran

NÅGRA KOMMENTARER OM ATT GÅ VILSE (IGEN)

Den hÀr essÀn handlar om risktagande i konstnÀrlig forskning. Det handlar om hinder och vÀndpunkter; om att vÀnda sig bort frÄn det vÀlkÀnda, mot ett okÀnt omrÄde. Allt tog sin början i mörkret pÄ en bÄt pÄ vÀg mot Nordnorge.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til NÅGRA KOMMENTARER OM ATT GÅ VILSE (IGEN)

VERDENSTEATRET, ASLE NILSEN, NIKLAS ADAM, EIRIK ARTHUR BLEKESAUNE, PIOTR PAJCHEL

OPPDAGELSE OG NAVNGIVNING

Det ligger en grunnleggende entusiasme og nysgjerrighet som drivkraft bak vÄr eksperimentelle holdning. Fri grunnforskning er basis for all ny erkjennelse. Hver produksjon fÞrer oss inn i nye landskap. Eksperimentering er kunstnerisk fordypning.

LĂ€s mer
Bild
Bilde til OPPDAGELSE OG NAVNGIVNING