Det ligger en grunnleggende entusiasme og nysgjerrighet som drivkraft bak vĂ„r eksperimentelle holdning. Fri grunnforskning er basis for all ny erkjennelse. Hver produksjon fĂžrer oss inn i nye landskap. Eksperimentering er kunstnerisk fordypning. I denne eksposisjonen skal vi belyse noen fĂ„ av de mange interessefelt og uttrykksverktĂžy vi har arbeidet med under utviklingen av vĂ„rt siste scenekunstverk â HANNAH â som hadde premiere September 2017 pĂ„ Henie Onstad Kunstsenter i Oslo i forbindelse med Ultima-festivalen. Materialet tar utgangspunkt i en omfattende video- og lydsyklus, som bĂ„de er en fordypelsestilstand og et billedrom. Sedimenteringsprosesser i det audiovisuelle materialet Ă„pner for Ă„ observere langsomme endringer, slik et fysisk objekt sakte pĂ„virker sitt omkringliggende miljĂž. En produksjon fra Verdensteatret er et glimt av en nĂ„tid, en tilstand av overganger og passasjer gjennom fenomener. NĂ„tiden er et minne som er i bevegelse. Samtidig har det aldri vĂŠrt sĂ„ mye fortid fĂžr som akkurat nĂ„.
OPPDAGELSE OG NAVNGIVNING
VERDENSTEATRET Àr ett konstnÀrskollektiv i Oslo som har utvecklat sin konstnÀrliga verksamhet under 30 Ärs tid. Det grundades i Bergen 1986 av Lisbeth J. Bodd och Asle Nilsen som har en bakgrund inom teater respektive bildkonst.
Asle Nilsen verkar som bildkonstnÀr inom mÄleri, installationskonst och multimedia. Sedan 1990 har han haft flera separatutstÀllningar med sina mÄlningar. Han Àr utbildad vid konsthögskolan i Oslo. Nilsen Àr Verdensteatrets konstnÀrliga ledare.
Piotr Pajchel Àr en norsk videokonstnÀr som arbetar med video i realtid i installationer, performanceverk och live jams. Sedan 2001 har han deltagit i ett flertal nationella och internationella utstÀllningar. Han tog sin examen vid Konsthögskolan i Oslo. Pajchel ansvarar sedan 2003 för videokonsten i Verdensteatret.
Eirik Arthur Blekesaune arbeider i skjÊringspunktet mellom kunst og teknologisk utvikling. Hans arbeid i Verdensteatret er fokusert pÄ det intermedialiteten i det kunstneriske uttrykket og multidisiplinÊre kollektive prosesser. Han jobber med musikk, lyd, robotikk/elektronikk og utvikling av programvare. Gjennom sitt arbeide forsÞker han Ä forstÄ hvordan vi kommuniserer pÄ tvers av kunstneriske disipliner, og hvordan man fra denne forstÄelsen kan fasilitere for alle kunstnerene involverte i prosessen. MÄlet er Ä bevege seg i retning av en ikke-hierarkisk kollektiv struktur, med likevekt mellom mediene som er i bruk.
Niklas Adam arbetar med musik i performance- och installationskonst. Genom programmering och elektronik genererar han instrumentljud och/eller situationer med öppen innebörd, och utforskar utifrÄn det hur verk pÄ grÀnsen mellan bildkonst och musik kan frigöra sig frÄn traditionella lyssnandemönster, rationellt tÀnkande och omedelbarhet. Adam har studerat pÄ DIEM, det danska institutet för elektronisk musik. PÄ Verdensteatret arbetar han med ljud, skulptur och som performanceartist.
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.