Expositionen är en kort, ironisk kommentar kring den pågående nedbrytningen, kommersialiseringen och koloniseringen av mat och dess många dimensioner – recept, ingredienser, sammanhang – samt en reflektion över de territoriella definitioner som formar identitet. I detta fall handlar det om sydasiater och det globala syd. En gång förenade som ett folk och fortfarande sammanlänkade i ’Authors Greatest Biryani’s brieftopiska värld: en sammansmältning av politiska och kulturella reproduktioner, genomdränkt av tid, där det gamla och det nya utmanar identitetens gränser.
Genom en samtalsmässig, autoetnografisk lins väver expositionen samman historiska, koloniala och territoriella reflektioner, där biryani fungerar både som utgångspunkt och metafor för delad identitet och förflyttning. Visuella kollage – arkivmaterial, familjebilder och andra källor – agerar som länkar mellan minne, kultur och tillhörighet. Slutligen presenteras ’Authors Greatest Biryani’ som ett levande dokument av generationskunskap och en utopisk gest, som bjuder in både insatta och utomstående att samlas kring en maträtt som överskrider gränser och tid.