The Archaeologistâs Gaze presenterar och reflekterar över ett projekt om restaurering av antika gobelĂ€nger, efter tilldelningen av ett forskningsstipendium hos TAMAT (Museum of Tapestry and Textile Arts, Tournai, Belgien) 2020-2021. Efter att ha fördjupat sig i museets restaureringsverkstad, letat efter bilder, ord, material och gester, vĂ€nde Paternostre sin uppmĂ€rksamhet mot gobelĂ€ngens baksida. NĂ€r hon studerade trĂ„drester som hade fallit till golvet skiftades hennes syn pĂ„ gobelĂ€ngen och de smĂ„ trĂ„dbitarna som gradvis plockades upp frĂ„n marken hamnade i fokus för forskningen. Dessa detaljer bar spĂ„r av mĂ„nga hĂ€nder som hade restaurerat och reparerat gobelĂ€ngen genom Ă„rhundradena och berĂ€ttade en historia om omsorg och uppmĂ€rksamhet, den oskiljaktiga motsatsen till monumentala gobelĂ€nger och mytiska berĂ€ttelser.
Arkeologens blick
Jehanne Paternostre Àr en belgisk bildkonstnÀr och har nyligen börjat undervisa. Hon studerade teckning vid Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles och historia vid Université catholique de Louvain. Hennes arbete kretsar kring minnets brÀcklighet mellan bevarande och försvinnande, och det Àr förankrat i historiska platser och kulturarv. I samband med hundraÄrsjubileet av första vÀrldskriget arbetade hon i fort och pÄ militÀrkyrkogÄrdar, med fokus pÄ konstruktionen av hjÀlten som figur och gesterna för minnesvÄrd och restaurering, innan hon gick vidare till andra platser, sÄsom ett domstolsarkiv och en verkstad för restaurering av gobelÀnger. Hennes verk presenteras i form av installationer dÀr hon kombinerar en mÀngd olika medier i direkt relation till de platser hon utforskar.
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.