The Place of Shade er et kunstnerisk forskningsprosjekt som setter sĂžkelys pĂ„ arven etter nordmenns tilstedevĂŠrelse i SĂžr-Afrika. 1840-Ă„rene sĂ„ ikke bare begynnelsen pĂ„ en Ăžkende norsk utvandring til Amerika: i disse Ă„rene var det ogsĂ„ nordmenn som begynte Ă„ operere innenfor det britiske kolonisystemet. Noen av disse endte opp i SĂžr-Afrika. Misjonering, hvalfangst, jordbruk, forretninger og familie preger denne nesten 200 Ă„r lange afrikansk-norsk diasporiske arven. Frem til nĂ„ har denne arven har fĂ„tt lite oppmerksomhet innen forskning pĂ„ visuell kultur â til tross for den stadig preger den sosio-kulturelle strukturen i byene og provinsene der nordmenn etablerte seg.
Eksposisjonen er bare et uttrykk innenfor det bredere omfanget av dette pĂ„gĂ„ende prosjektet. Her reflekterer vi over vĂ„r innledende forskning, metodikk og feltarbeid fra et fiktivt stĂ„sted â en slags meta-metodologisk refleksjon â samtidig som vi ogsĂ„ adresserer vĂ„rt afrikansk-norsk emne direkte. For Ă„ oppnĂ„ dette, formidler vi Ray Franz og Anthony Mortons rolle i det innledende feltarbeidet gjennom perspektivene til de to fiktive doktorgradsstudenter Vincent Dibble (RSA) og Bjarne Karlsen (NOR) fra Universitetet i Bergen som forlater sitt felles kontor for Ă„ gjennomfĂžre en ekspedisjon som speiler Franzâ og Mortons egen, og reiser til KwaZulu Natal, SĂžr-Afrika. Denne ekspedisjonen foregĂ„r i penumbraen av 1999s seismiske sosio-politiske begivenheter: Sannhets- og forsoningskommisjonen, Den sĂžrafrikanske vĂ„penhandelen, Sak nr. 4138/98, samt frykten for millenniumskiftet. Dibble, en vestlig eskatolog og utilsiktet apokalypsejeger. Bjarne, en filosofisk kosmolog og fotografi-entusiast.
Utstillingen forestilles som parets oppslagstavle, hengt opp pĂ„ kontoret etter returen til Norge. Der henger den pĂ„ veggen bak dem â som en taus kreasjon av feberdrĂžmmer â mens de pĂžnsker ut akademiske teser, med blikket rettet mot vinduet og utsikten over Bergens strĂ„lende bylandskap.