Generiska troper i skildringen av Balkan infrias genom att konflikter i regionen Ă„terkommande beskrivs som âinplanteradeâ eller i geologisk-seismologiska ordalag. I och med essĂ€filmen Days In Between (Mellandagar) reste Marianna Christofides och hennes samarbetspartner Bernd BrĂ€unlich, Ă„terkommande till Balkan mellan 2011 och 2015. Till en början för att utforska littorala skiljelinjer vars grĂ€nser förblir obestĂ€mbara. FörestĂ€llningen om floderna som osynliga, men politiskt centrala grĂ€nser var en initial narrativ trĂ„d. Men efter att ha förlorat det första Ă„rets audiovisuella material â hĂ„rddiskarnas information gick inte att lĂ€ngre att komma Ă„t â bestĂ€mde de sig för att Ă„tervĂ€nda, bara för att nu upptĂ€cka att platserna de tidigare besökt inte lĂ€ngre existerade pĂ„ samma sĂ€tt. BĂ„de den topografiska och sociala vĂ€vnaden var i oupphörlig förvandling. Deras infallsvinkel breddades sĂ„ledes och kom att fokusera pĂ„ förlust, utelĂ€mnanden, förvillelse och flykt. Den politiska diskursens beslagtagande av naturens kraft hamnade i förgrunden. Vilken Ă€ven filmarens begrĂ€nsade, men samtidigt berĂ€ttigade plats i utkanten ocksĂ„ gjorde. Genom en reflekterande lins av tvivel omkalibrerades ingripandet. Och i ett slags Ă„terkommande försök till ett nĂ€rmande utvidgades projektet, började vĂ€xa och har fram tills nu antagit multipla former. Inom denna obegrĂ€nsade process blir det konstanta misslyckandet, och att börja om pĂ„ nytt, till vĂ€sentliga delar av berĂ€ttelsen.
MELLANDAGAR
KonstnĂ€ren och filmskaparen Marianna Christofides Ă€r uppvĂ€xt pĂ„ Cypern. Idag bor och arbetar hon i Berlin. Christofides utforskar frĂ„gor om platser och de nystan av berĂ€ttelser som formar dem. Hennes filmiska observationer fĂ„r de rumsliga spĂ„ren av sĂ„ kallat âlĂ„ngsamt vĂ„ldâ att framtrĂ€da, liksom de prekĂ€ra levnadsförhĂ„llanden som Ă€r förknippade med det. Hennes arbeten har visats pĂ„ bland annat Venedigbiennalen, Akademie der KuÌnste, Berlin, National Museum of Contemporary Art, Bukarest, och Kunsthalle Bremen.
Credit Image:
Still Life (Ara), from the project Days In Between, 2019
single-channel 16mm film and archival footage digitally transferred
© Marianna Christofides / VG Bild-Kunst, Bonn, 2020
GĂ„ till expositionen i databasen Research Catalogue.