VIS OPEN CALL #14 (AVSLUTAD)

VIS nummer 14 har tema I hjertet av eksperimentet (og kunsten Ä feile). Redaktör för numret Àr Michael Francis Duch och medredaktör Tale NÊss. Open call pÄgick mellan 24 september och 4 december 2024.

Utlysningen till att att medverka i VIS nummer 14 Ă€r avslutad. Deadline för expositionsförslag var 4 december 2024. 

REDAKTØR: MICHAEL FRANCIS DUCH, MEDREDAKTØR TALE NÆSS
FRIST FOR BIDRAG 4. DESEMBER

I hjertet av eksperimentet (og kunsten Ă„ feile)
“I am trying to be unfamiliar with what I'm doing.” ― John Cage

I denne utgaven av VIS Þnsker vi Ä se nÊrmere pÄ eksperimentell kunstpraksis og kunstnerisk forskning hvor eksperimentet utgjÞr hjertet i praksisen. Der det danner hovedpulsen i kunstverket og hvor man ikke nÞdvendigvis vet hva prosessen vil gi, eller hva det endelige kunstneriske utfallet vil bli.

NĂ„r mange kunstneriske utviklingsprosjekter synes Ă„ peke mot et klart og spesifikt kunstnerisk resultat – begrenser ikke det mulighetsrommet nettopp innenfor eksperimentell kunst? Og hva gjĂžr denne «mĂ„lstyringen» med den kunsten der eksperimentet i stor grad utgjĂžr selve prosessen og manifesteres i den kunsten som skapes?

I visse tilfeller er det Ă„ feile en forventet del av bĂ„de prosess og resultat, for eksempel Tom Johnsons Failing – a very difficult piece for solo string bass. Her kan utĂžveren bare fortsette Ă„ feile og feile bedre, for Ă„ parafrasere Beckett.

Det Ä feile kan ofte ha negative konnotasjoner. Hva gjÞr det med vÄr forstÄelse av eksperimentell kunst og kunstnerisk forskning der det «Ä feile» kan sees pÄ som noe positivt.

I denne utgaven av VIS Þnsker vi bidrag som synliggjÞr hvordan det Ä feile kan brukes som metode og forstÄs som en integrert del av prosessen bÄde i kunstnerisk forskning og kunstnerisk praksis.

Vi er spesielt interessert i bidrag som utfordrer de mulighetene Research Catalogue byr pÄ som en digital plattform.

Vi oppfordrer bidragsyterne til Ă„ eksperimentere med ulike formater, med balansen mellom visuelt innhold, interaktivitet og med de forventningene som stilles til leseren.

Vi spÞr: Kan prosessen med eksperimentering bli synliggjort ogsÄ i vÄre publikasjoner? Finnes det med dermed flere potensiale lesemÄter av ett og samme materiale? Kan ulike presentasjonsformer vÊre med pÄ Ä forme vÄre tolkninger av det, og kan «feil» oppstÄ, feil som skaper ny forstÄelse og produktive forstyrrelser?

“Failure exists in relation to goals. Nature has no goals so can’t fail. Humans have goals so they have to fail. Often the wonderful continuities produced by failure reveal the pettiness of the goal. Of course we have to go on striving for success otherwise we couldn’t genuinely fail. If Buster Keaton wasn’t genuinely trying to put up his house it wouldn’t be funny when it falls down on him”. ― Cornelius Cardew

Expositionsförslagen kan vara pÄ svenska, norska, danska eller engelska. LÀs mer om hur ansöker hÀr nedan.
 

HUR SKICKAR JAG IN ETT FÖRSLAG PÅ EXPOSITION?

Nedan hittar du information kring hur du skickar in ett förslag. För ytterligare detaljer följer du denna lĂ€nk (engelska): VIS submission and editorial process DĂ€r hittar du Ă€ven svar pĂ„ vanliga frĂ„gor.

Registrera ett konto (full account) i databasen Research Catalogue. TĂ€nk pĂ„ att registreringen i sig kan ta ett par dagar. Skapa dĂ€refter en exposition med hjĂ€lp av RC:s egna publiceringsverktyg ("Create exposition"). Expositionen skickas dĂ€refter in till VIS portalsida i RC (via "submit for review" och dĂ€refter vĂ€lj "VIS, Nordic Journal for Artistic Research").

Expositionen kan vara i ett skisstadium, men fÄr givetvis Àven vara fÀrdigstÀlld. LÀmna kommentarer som förklarar din idé samt hur du tÀnkt utveckla och fÀrdigstÀlla expositionen. VÀljer redaktionskommittén ut ditt förslag har du ca 4-5 mÄnader pÄ dig att fÀrdigstÀlla expositionen. Utvalda expositioner skickas vidare till extern peer-revieware.

Redaktionskommittén vÀljer ut 7 förslag till varje nummer av VIS.

Obs! DÄ vi fÄr in ett stort antal expositionsförslag har redaktionskommittén tyvÀrr inte möjlighet att ge feedback till avvisade bidrag.

FrÄgor skickas till:
visjournal@uniarts.se

CHECKLISTA FÖR EXPOSITION

  1. NĂ€r du valt redigeringsverktyg i Research Catalogue blir du ombedd att fylla i information kring din exposition. Du mĂ„ste fylla i: Title (titel pĂ„ exposition), Abstract (sammanfattning som kortfattat förklarar vad din exposition handlar om: vad, varför, hur. Inkludera Ă€ven en engelsk sammanfattning om expositionssprĂ„ket Ă€r pĂ„ svenska, norska eller danska), Copyright (ditt för- och efternamn), Language (sprĂ„k), Affiliation (namn pĂ„ universitet/högskola/organisation, alternativt stad/land du studerar eller arbetar i), Keywords (nĂ„gra nyckelord som beskriver forskningen samt det konstnĂ€rliga fĂ€ltet du ingĂ„r i). External link Ă€r valfritt, hĂ€r kan du exemplevis lĂ€gga in en lĂ€nk till din hemsida/portfolio.
  2. VÀl inne i redigeringsverktyget bekriver du den konstnÀrliga forskningen, hur den konstnÀrliga forskningen kommer att framstÀllas och hur expositionen kommer att anvÀnda sig av Research Catalogue som publiceringsplattform. Det rekommenderas att expositionsskissen utvecklas layoutmÀssigt och inte endast innehÄller en text. Du kan fylla expositionen med text, bilder, ljud, video, bildspel och pdf:er.
  3. Inkludera en CV med kontaktuppgifter i expositionen.
  4. SprÄket kan vara pÄ svenska, norska, danska eller engelska.
  5. Din exposition fÄr inte ha publicerats tidigare. Har vissa delar av expositionen publicerats tidigare mÄste dessa beskrivas, och du mÄste Àven lyfta fram pÄ vilket sÀtt din exposition kommer att skilja sig frÄn tidigare publikationer.
  6. Copyright: TÀnk pÄ att du sjÀlv ska Àga all material som laddas upp i expositionen.

Rekommendationer:

  • AnvĂ€nd Chicago som referenssystem.
  • Kontrollera att alla lĂ€nkar fungerar, externa lĂ€nkar ska öppnas i nytt fönster
  • Testkör expositionen i olika webblĂ€sare – expositionen kan se olika ut!

Licens
Samtliga expositioner ska anvĂ€nda sig av Creative Common licensen CC BY-NC-ND. LĂ€s mer. Videomaterial, ljudfiler, text och bilder kan – om nödvĂ€ndigt – anvĂ€nda en annan CC licens.

Arvode och kostnad
VIS betalar inte ut arvode till författare för deras arbete med expositionerna. Peer-review och publicering tÀcks helt av VIS och Àr kostnadsfria för deltagande författare.

REDAKTIONSKOMMITTÉN TAR HÄNSYN TILL FÖLJANDE NÄR FÖRSLAG VÄLJS UT:

  1. Hur vÀl expositionen relaterar till numrets tema
  2. Generell kvalité och relevans för den konstnÀrliga forskningen
  3. Om expositionen utgÄr frÄn konstnÀrlig praxis och bidrar till vidare/ny kunskap och forskning
  4. Om expositionen bidrar till insikt, kunskap och medvetenhet om metoder, etik och kontext i konstnÀrliga processer
  5. Om expositionen Ă€r vĂ€sentlig/intressant för bĂ„de dem inom fĂ€ltet konstnĂ€rlig forskning – och utanför.

REGISTRERING I RESEARCH CATALOGUE

Den internationella och flermediala databasen Research Catalogue (RC) Àr en öppen och offentlig sökbar databas som publicerar och arkiverar konstnÀrlig forskning. Den anvÀnds av högskolor, universitet och organisationer inom de konstnÀrliga fÀlten.

Alla som ska medverka i VIS registrerar ett konto i RC. Peer-revieware skapar ett ”basic account” för att kunna tilldelas en exposition. Ett ”full account” krĂ€vs för att kunna skapa en exposition. Det Ă€r helt kostnadsfritt att anvĂ€nda RC.

Observera att det inte gĂ„r att medverka i VIS utan att ha en koppling till RC. Vill du medverka, anvĂ€nder du RC-guiden nedan för att skapa en exposition. Det finns Ă€ven kortare kurser som ges ut av vissa av RC:s institutionella medlemmar (se lista över samtliga medlemmar hĂ€r.) Som registrerad anvĂ€ndare kan du bjuda in medverkande forskare och formgivare till din exposition. Alla som medverkar mĂ„ste ha registrerat ett konto.

Registrera dig i RC

NĂ€r du har ett uppgraderat medlemskap (“full account”) i Research Catalogue kommer det pĂ„ din profilsida finnas en knapp “Create exposition”. NĂ€r du klickar pĂ„ knappen vĂ€ljer du “Editor type” (redigeringsverktyg). VĂ€lj mellan graphical, block eller text based. Det Ă€r tre typer av redigeringsverktyg med olika sĂ€tt att skapa en exposition. LĂ€s om skillnaderna hĂ€r.

NÀr du valt redigeringsverktyg ombeds du att i steg 1 att fylla i kort fakta om din exposition för att i steg 2 skapa sjÀlva expositionen. Nedan hittar du instruktioner.

Instruktioner

Video-guide

PEER-REVIEW-PROCESSEN

Inför varje nytt nummer gÄr redaktionskommittén ut med ett open call. Av de förslag som skickas in vÀljs 7 expositioner.

De expositioner som gĂ„r vidare genomgĂ„r en redaktionell peer-review innan de skickas vidare till extern peer-reviewer. Peer-review-processen tar ca 2 mĂ„nader och Ă€r delvis dialogbaserad. I den dialogbaserade peer-review-processen fokuserar vi pĂ„ diskussion, samarbete och utveckling – och tar dĂ€rmed avstĂ„nd frĂ„n den traditionella enkel- eller dubbelblinda referentgranskningen som Ă€r vanlig inom vetenskaplig forskning. Efter peer-review-processen ges tid till att utveckla expositionen vidare. Expositionen kommer att korrekturlĂ€sas innan publicering. LĂ€s mer om peer-review-processen hĂ€r: VIS – the Editorial Process.

VI SÖKER NYA PEER-REVIEWARE!

VIS vill utforska nya idéer om peer-review inom konstnÀrlig forskning. Redaktionen intresserar sig sÀrskilt för modeller som kombinerar en noggrann bedömning med en modell för samarbete och utveckling av sjÀlva projekten.

Som peer-revieware för VIS Àr du expert inom ditt eget omrÄde och har en gedigen kunskap om vad konstnÀrlig forskning innebÀr. Det Àr en stor fördel om du har erfarenhet av expositionsformatet i databasen Research Catalogue, alternativt erfarenhet av att referentgranska expositioner och artiklar i experimenterande och okonventionella format.

EN PEER-REVIEWARE FÖR VIS SKA:

  1. vara förankrad i fÀltet konstnÀrlig forskning.
  2. ha en förstĂ„else för och god inblick i den sĂ„ kallade ”nordiska modellen” av konstnĂ€rlig forskning.[1] Detta innebĂ€r i korthet att forskningen Ă€r nĂ€ra knuten till Ă€mnesutveckling och konstnĂ€rlig utbildning och att den sĂ€tter den konstnĂ€rliga praktiken i första rummet.
  3. ha en god förmÄga att bedöma den konstnÀrliga kvaliteten samt lyfta fram den konstnÀrliga praktiken i en exposition.
  4. vara införstĂ„dd med en dialogbaserad peer review-process (kontakta visjournal@uniarts.se för information).
  5. ha god insyn i Research Catalogue, alternativt erfarenhet av att referentgranska expositioner och artiklar experimenterande och okonventionella format.
  6. vara noggrann med avseende pÄ kÀllor, referenser och koherens.

[1] Se James Elkins, ”Six Cultures of PhD” i Handbook for Artistic Research Education, red. Mick Wilson och Schelte van Ruiten, Share/ELIA 2013.

Är du en potentiell peer-revieware för VIS? Intresseförklaring och CV skickas till: visjournal@uniarts.se