VIS nummer 14 har tema I hjertet av eksperimentet (og kunsten Ä feile). Redaktör för numret Àr Michael Francis Duch och medredaktör Tale NÊss. Open call pÄgick mellan 24 september och 4 december 2024.
VIS OPEN CALL #14 (AVSLUTAD)
Utlysningen till att att medverka i VIS nummer 14 Àr avslutad. Deadline för expositionsförslag var 4 december 2024.
REDAKTĂR: MICHAEL FRANCIS DUCH, MEDREDAKTĂR TALE NĂSS
FRIST FOR BIDRAG 4. DESEMBER
I hjertet av eksperimentet (og kunsten Ă„ feile)
âI am trying to be unfamiliar with what I'm doing.â â John Cage
I denne utgaven av VIS Þnsker vi Ä se nÊrmere pÄ eksperimentell kunstpraksis og kunstnerisk forskning hvor eksperimentet utgjÞr hjertet i praksisen. Der det danner hovedpulsen i kunstverket og hvor man ikke nÞdvendigvis vet hva prosessen vil gi, eller hva det endelige kunstneriske utfallet vil bli.
NĂ„r mange kunstneriske utviklingsprosjekter synes Ă„ peke mot et klart og spesifikt kunstnerisk resultat â begrenser ikke det mulighetsrommet nettopp innenfor eksperimentell kunst? Og hva gjĂžr denne «mĂ„lstyringen» med den kunsten der eksperimentet i stor grad utgjĂžr selve prosessen og manifesteres i den kunsten som skapes?
I visse tilfeller er det Ă„ feile en forventet del av bĂ„de prosess og resultat, for eksempel Tom Johnsons Failing â a very difficult piece for solo string bass. Her kan utĂžveren bare fortsette Ă„ feile og feile bedre, for Ă„ parafrasere Beckett.
Det Ä feile kan ofte ha negative konnotasjoner. Hva gjÞr det med vÄr forstÄelse av eksperimentell kunst og kunstnerisk forskning der det «Ä feile» kan sees pÄ som noe positivt.
I denne utgaven av VIS Þnsker vi bidrag som synliggjÞr hvordan det Ä feile kan brukes som metode og forstÄs som en integrert del av prosessen bÄde i kunstnerisk forskning og kunstnerisk praksis.
Vi er spesielt interessert i bidrag som utfordrer de mulighetene Research Catalogue byr pÄ som en digital plattform.
Vi oppfordrer bidragsyterne til Ă„ eksperimentere med ulike formater, med balansen mellom visuelt innhold, interaktivitet og med de forventningene som stilles til leseren.
Vi spÞr: Kan prosessen med eksperimentering bli synliggjort ogsÄ i vÄre publikasjoner? Finnes det med dermed flere potensiale lesemÄter av ett og samme materiale? Kan ulike presentasjonsformer vÊre med pÄ Ä forme vÄre tolkninger av det, og kan «feil» oppstÄ, feil som skaper ny forstÄelse og produktive forstyrrelser?
âFailure exists in relation to goals. Nature has no goals so canât fail. Humans have goals so they have to fail. Often the wonderful continuities produced by failure reveal the pettiness of the goal. Of course we have to go on striving for success otherwise we couldnât genuinely fail. If Buster Keaton wasnât genuinely trying to put up his house it wouldnât be funny when it falls down on himâ. â Cornelius Cardew
Expositionsförslagen kan vara pÄ svenska, norska, danska eller engelska. LÀs mer om hur ansöker hÀr nedan.
HUR SKICKAR JAG IN ETT FĂRSLAG PĂ EXPOSITION?
Nedan hittar du information kring hur du skickar in ett förslag. För ytterligare detaljer följer du denna lÀnk (engelska): VIS submission and editorial process DÀr hittar du Àven svar pÄ vanliga frÄgor.
Registrera ett konto (full account) i databasen Research Catalogue. TÀnk pÄ att registreringen i sig kan ta ett par dagar. Skapa dÀrefter en exposition med hjÀlp av RC:s egna publiceringsverktyg ("Create exposition"). Expositionen skickas dÀrefter in till VIS portalsida i RC (via "submit for review" och dÀrefter vÀlj "VIS, Nordic Journal for Artistic Research").
Expositionen kan vara i ett skisstadium, men fÄr givetvis Àven vara fÀrdigstÀlld. LÀmna kommentarer som förklarar din idé samt hur du tÀnkt utveckla och fÀrdigstÀlla expositionen. VÀljer redaktionskommittén ut ditt förslag har du ca 4-5 mÄnader pÄ dig att fÀrdigstÀlla expositionen. Utvalda expositioner skickas vidare till extern peer-revieware.
Redaktionskommittén vÀljer ut 7 förslag till varje nummer av VIS.
Obs! DÄ vi fÄr in ett stort antal expositionsförslag har redaktionskommittén tyvÀrr inte möjlighet att ge feedback till avvisade bidrag.
FrÄgor skickas till:
visjournal@uniarts.se
CHECKLISTA FĂR EXPOSITION
- NÀr du valt redigeringsverktyg i Research Catalogue blir du ombedd att fylla i information kring din exposition. Du mÄste fylla i: Title (titel pÄ exposition), Abstract (sammanfattning som kortfattat förklarar vad din exposition handlar om: vad, varför, hur. Inkludera Àven en engelsk sammanfattning om expositionssprÄket Àr pÄ svenska, norska eller danska), Copyright (ditt för- och efternamn), Language (sprÄk), Affiliation (namn pÄ universitet/högskola/organisation, alternativt stad/land du studerar eller arbetar i), Keywords (nÄgra nyckelord som beskriver forskningen samt det konstnÀrliga fÀltet du ingÄr i). External link Àr valfritt, hÀr kan du exemplevis lÀgga in en lÀnk till din hemsida/portfolio.
- VÀl inne i redigeringsverktyget bekriver du den konstnÀrliga forskningen, hur den konstnÀrliga forskningen kommer att framstÀllas och hur expositionen kommer att anvÀnda sig av Research Catalogue som publiceringsplattform. Det rekommenderas att expositionsskissen utvecklas layoutmÀssigt och inte endast innehÄller en text. Du kan fylla expositionen med text, bilder, ljud, video, bildspel och pdf:er.
- Inkludera en CV med kontaktuppgifter i expositionen.
- SprÄket kan vara pÄ svenska, norska, danska eller engelska.
- Din exposition fÄr inte ha publicerats tidigare. Har vissa delar av expositionen publicerats tidigare mÄste dessa beskrivas, och du mÄste Àven lyfta fram pÄ vilket sÀtt din exposition kommer att skilja sig frÄn tidigare publikationer.
- Copyright: TÀnk pÄ att du sjÀlv ska Àga all material som laddas upp i expositionen.
Rekommendationer:
- AnvÀnd Chicago som referenssystem.
- Kontrollera att alla lÀnkar fungerar, externa lÀnkar ska öppnas i nytt fönster
- Testkör expositionen i olika webblĂ€sare â expositionen kan se olika ut!
Licens
Samtliga expositioner ska anvĂ€nda sig av Creative Common licensen CC BY-NC-ND. LĂ€s mer. Videomaterial, ljudfiler, text och bilder kan â om nödvĂ€ndigt â anvĂ€nda en annan CC licens.
Arvode och kostnad
VIS betalar inte ut arvode till författare för deras arbete med expositionerna. Peer-review och publicering tÀcks helt av VIS och Àr kostnadsfria för deltagande författare.
REDAKTIONSKOMMITTĂN TAR HĂNSYN TILL FĂLJANDE NĂR FĂRSLAG VĂLJS UT:
- Hur vÀl expositionen relaterar till numrets tema
- Generell kvalité och relevans för den konstnÀrliga forskningen
- Om expositionen utgÄr frÄn konstnÀrlig praxis och bidrar till vidare/ny kunskap och forskning
- Om expositionen bidrar till insikt, kunskap och medvetenhet om metoder, etik och kontext i konstnÀrliga processer
- Om expositionen Ă€r vĂ€sentlig/intressant för bĂ„de dem inom fĂ€ltet konstnĂ€rlig forskning â och utanför.
REGISTRERING I RESEARCH CATALOGUE
Den internationella och flermediala databasen Research Catalogue (RC) Àr en öppen och offentlig sökbar databas som publicerar och arkiverar konstnÀrlig forskning. Den anvÀnds av högskolor, universitet och organisationer inom de konstnÀrliga fÀlten.
Alla som ska medverka i VIS registrerar ett konto i RC. Peer-revieware skapar ett âbasic accountâ för att kunna tilldelas en exposition. Ett âfull accountâ krĂ€vs för att kunna skapa en exposition. Det Ă€r helt kostnadsfritt att anvĂ€nda RC.
Observera att det inte gÄr att medverka i VIS utan att ha en koppling till RC. Vill du medverka, anvÀnder du RC-guiden nedan för att skapa en exposition. Det finns Àven kortare kurser som ges ut av vissa av RC:s institutionella medlemmar (se lista över samtliga medlemmar hÀr.) Som registrerad anvÀndare kan du bjuda in medverkande forskare och formgivare till din exposition. Alla som medverkar mÄste ha registrerat ett konto.
NĂ€r du har ett uppgraderat medlemskap (âfull accountâ) i Research Catalogue kommer det pĂ„ din profilsida finnas en knapp âCreate expositionâ. NĂ€r du klickar pĂ„ knappen vĂ€ljer du âEditor typeâ (redigeringsverktyg). VĂ€lj mellan graphical, block eller text based. Det Ă€r tre typer av redigeringsverktyg med olika sĂ€tt att skapa en exposition. LĂ€s om skillnaderna hĂ€r.
NÀr du valt redigeringsverktyg ombeds du att i steg 1 att fylla i kort fakta om din exposition för att i steg 2 skapa sjÀlva expositionen. Nedan hittar du instruktioner.
PEER-REVIEW-PROCESSEN
Inför varje nytt nummer gÄr redaktionskommittén ut med ett open call. Av de förslag som skickas in vÀljs 7 expositioner.
De expositioner som gĂ„r vidare genomgĂ„r en redaktionell peer-review innan de skickas vidare till extern peer-reviewer. Peer-review-processen tar ca 2 mĂ„nader och Ă€r delvis dialogbaserad. I den dialogbaserade peer-review-processen fokuserar vi pĂ„ diskussion, samarbete och utveckling â och tar dĂ€rmed avstĂ„nd frĂ„n den traditionella enkel- eller dubbelblinda referentgranskningen som Ă€r vanlig inom vetenskaplig forskning. Efter peer-review-processen ges tid till att utveckla expositionen vidare. Expositionen kommer att korrekturlĂ€sas innan publicering. LĂ€s mer om peer-review-processen hĂ€r: VIS â the Editorial Process.
VI SĂKER NYA PEER-REVIEWARE!
VIS vill utforska nya idéer om peer-review inom konstnÀrlig forskning. Redaktionen intresserar sig sÀrskilt för modeller som kombinerar en noggrann bedömning med en modell för samarbete och utveckling av sjÀlva projekten.
Som peer-revieware för VIS Àr du expert inom ditt eget omrÄde och har en gedigen kunskap om vad konstnÀrlig forskning innebÀr. Det Àr en stor fördel om du har erfarenhet av expositionsformatet i databasen Research Catalogue, alternativt erfarenhet av att referentgranska expositioner och artiklar i experimenterande och okonventionella format.
EN PEER-REVIEWARE FĂR VIS SKA:
- vara förankrad i fÀltet konstnÀrlig forskning.
- ha en förstĂ„else för och god inblick i den sĂ„ kallade ânordiska modellenâ av konstnĂ€rlig forskning.[1] Detta innebĂ€r i korthet att forskningen Ă€r nĂ€ra knuten till Ă€mnesutveckling och konstnĂ€rlig utbildning och att den sĂ€tter den konstnĂ€rliga praktiken i första rummet.
- ha en god förmÄga att bedöma den konstnÀrliga kvaliteten samt lyfta fram den konstnÀrliga praktiken i en exposition.
- vara införstÄdd med en dialogbaserad peer review-process (kontakta visjournal@uniarts.se för information).
- ha god insyn i Research Catalogue, alternativt erfarenhet av att referentgranska expositioner och artiklar experimenterande och okonventionella format.
- vara noggrann med avseende pÄ kÀllor, referenser och koherens.
[1] Se James Elkins, âSix Cultures of PhDâ i Handbook for Artistic Research Education, red. Mick Wilson och Schelte van Ruiten, Share/ELIA 2013.
Ăr du en potentiell peer-revieware för VIS? Intresseförklaring och CV skickas till: visjournal@uniarts.se