Adam Kraft

UNDER THE MIRRORING SURFACE

Ordet exposition har vare sig i en forskningskontext eller i bildkonsten nĂ„gon lĂ€ngre historia. De sceniska, tekniska och visuella konotationerna av ordet handlar om förklaring, uppvisande, om vĂ€gledande kommentarer, om att framstĂ€lla nĂ„got öppet – att föra fram det i ljuset. Vi kan tĂ€nka pĂ„ kamerans exponeringstid eller pĂ„ hur expositionen i teatern eller filmen Ă€r de partier som ger den bakgrund till karaktĂ€rerna som Ă€r nödvĂ€ndig för berĂ€ttelsen. Det Ă€r intressant att gatukonstnĂ€ren och den konstnĂ€rlige forskaren Adam Kraft i detta sammanhang har skapat en exposition för VIS premiĂ€rnummer. Hela Adam Krafts mer Ă€n 15-Ă„riga gĂ€rning handlar om Ă„tkomst till dolda och förmodat oĂ„tkomliga utrymmen i staden och offentligheten, platser som konstnĂ€ren utforskar och pĂ„ olika sĂ€tt bebor och skapar avtryck pĂ„ – bĂ„de som en markör för dess potential och för att i graffiti-traditionen sĂ€tta sitt mĂ€rke. Detta intrĂ€ngande i, och omförhandlande av, stĂ€ngda offentliga fysiska rum har en politisk betydelse och handlar ytterst om en dekonstruktion av sjĂ€lva förestĂ€llningsförmĂ„gan – ”de-imagineering”, som Kraft sĂ€ger, dĂ€r förestĂ€llningsförmĂ„gans tankematerial förĂ€ndras och vidgas. ”RĂ€tten till staden” fĂ„r en ny betydelse i denna exposition av expeditionerna platser som vi inte förvĂ€ntas bli exponerade för. Denna möjligen paradoxala öppenhet, detta uppvisande, innefattar ocksĂ„ de bokstavliga metodologiska verktygslĂ„dor som utvecklats i Krafts arbete i en form av best practice-anda. Adams Krafts bidrag visar pĂ„ en potential inom forskning pĂ„ konstnĂ€rlig grund: vi kan fĂ„ en viss tillgĂ„ng till stadens frĂ„nsida och dess möjligheter, och vi kan till och med dela vissa metoder, bevekelsegrunder och utopier för denna Ă„tkomst.

Magnus BÀrtÄs, Redaktionskommittén

Biografi

Adam Kraft Àr doktorand vid doktorandprogrammet Konst, teknik och design vid Konstfack och KTH.

Sammanfattning av expositionen: I mitt arbete experimenterar jag med att "de-imagineera" och ingripa i den "urbana allmÀnningen" genom att förÀndra och omforma befintliga strukturer. Arbetet Àr bÄde informellt och grÀnsöverskridande i sin metodik, med den centrala avsikten att undersöka och delta i utformningen och skapandet av staden. Konst och forskning kan vara nycklar till en sÄdan stad i vardande, ett utrymme dÀr vi kan utmana förutfattade meningar om vad som Àr möjligt och förestÀlla oss alternativa strategier för att skapa verklighet. Som begreppet "imagineering" antyder Àr det fantasins möjligheter att hypotetiskt se bakom verkligheten och forma den. Dessutom vill jag specificera "fantasi" som det tankematerial som potentiella verkligheter Àr gjorda av. Eftersom termen "imagineering" Àr starkt kopplad till dess anvÀndning i den kreativa ekonomin, föreslÄr jag ordleken "de-imagineering" (dekonstruktionen av fantasi). Jag hÀvdar att produktionen av fantasi Àr grundlÀggande för förÀndringen av nuvarande förhÄllanden och dÀrför bör ÄteranvÀndas. I den meningen Àr det en anarkistisk hÄllning; den fördömer allt som avskÀrmar oss frÄn och minskar vÄr egen makt att agera.

Det Àr inte bara fantasin som finns pÄ företagens och de kommersiella aktörernas konton, utan Àven mÄnga av de taktiker som Àr utformade för att ifrÄgasÀtta denna hegemoni. Motkulturen omvandlas kontinuerligt för att passa som kapitalismens saneringsverktyg i "ombyggda" stÀder, den koopteras och instrumentaliseras i gentrifieringsprocesser. I mitt arbete manifesterar detta den etiska frÄgan om att ha en praktik som riskerar att i slutÀndan ge nÀring Ät det dominerande system som man motsÀtter sig. Ett fenomen som situationisterna kallade Récuperation; "samhÀllets aktivitet nÀr det försöker komma i besittning av det som förnekar det", eller man skulle kunna sÀga: hur motstÄndsstrategier mot "spektaklet" i slutÀndan blir en viktig del av det.

Baserat pÄ denna kunskap undersöker jag vilka grÀnsöverskridande strategier, undflyende men ÀndÄ nÀrvarande, som skulle kunna praktiseras under det lefebvrianska begreppet "rÀtten till staden". Hur skulle de kunna konstrueras, framföras och delas?