STACEY SACKS

LUXURIOUS MIGRANT // PERFORMING WHITENESS

Stacey Sacks Ă€r clown, filmskapare, aktivist, bildkonstnĂ€r och forskare. Hennes interdisciplinĂ€ra verk experimenterar med olika format för att reflektera över vithet och privilegier i en samtida kontext. Jag ville bjuda in Stacey Sacks till det första numret av VIS för att hennes arbete omfattar en unik blandning av humor och aktivism. Hon anvĂ€nder trickstern som karaktĂ€r för att undersöka maktstrukturer och vithet i den akademiska vĂ€rlden och Sverige i synnerhet, men med utgĂ„ngspunkt i en sjĂ€lvkritisk blick. Hennes bidrag Luxurious Migrant: performing whiteness – Ă€r ett collage som blandar fanzine-estetik med poetiska animationer och satir för att fĂ„ oss att le och samtidigt reflektera över oss sjĂ€lva och vĂ„r plats i vĂ€rlden.

Mia Engberg, Redaktionskommittén

Biografi

Stacey Sacks Àr performer-författare-regissör-forskare-pedagog-clown. Sacks Àr född och uppvuxen i Zimbabwe och studerade performance och socialantropologi vid University of Cape Town. 2012 avslutade hon MA-programmet, A Year of Physical Comedy, vid Stockholms Dramatiska Högskola. Sacks Àr medförfattare till The Clown Manifesto (Oberon/Bloomsbury, 2015) och har nyligen avslutat en doktorsexamen i performativa och mediabaserade praktiker vid Stockholms konstnÀrliga högskola. Genom en serie transdisciplinÀra kroppsliga och materiella experiment stÀller Sacks frÄgan: hur mobiliserar jag min position som en privilegierad kropp i det antikoloniala samtalet?

Sammanfattning av expositionen: Stacey Sacks doktorandprojekt This Untethered Buffoon or the Trickster in Everything utgörs av en serie interdisciplinĂ€ra experiment med mask, clown, stop-motion-animation, film, fotografi, skulptur, text, illustration och performance.

Performance-essĂ€n “Luxurious migrant” utgĂ„r frĂ„n Gayatri Chakravorty Spivaks koncept “kritisk intimitet” och reflekterar kring vithet, privilegier och dess performativitet. Den Ă€r en intrakulturell, autoetnografisk undersökning som försöker och möjligen misslyckas med att kritiskt ta sig an begreppen rĂ€ttighet, auktoritet och makt frĂ„n insidan av den kulturella kanon. Den utgör alltsĂ„ ett kreativt experiment med teori och performance, ett utforskande av den improviserande impulsen och vad det innebĂ€r att vara “i” stunden.

Eftersom clownen i sig innehÄller grÀnsöverskridande element utforskar projektet hur genren kan anvÀndas i en neo-kolonial kontext för att undergrÀva eller avbryta den dominerande diskursen, huruvida satir och parodi kan fungera som aktivism och om det i faktiskt Àr möjligt att bekÀmpa vit makt genom kritiskt engagemang och lek, som tar sin början i en robust sjÀlvkritik.